Transalpina, cunoscută și sub numele de “Drumul Regelui”, face legătura între Transilvania și Oltenia. Situată la o altitudine de peste 2.000 de metri, Transalpina este cea mai înaltă șosea din România care poate fi străbătută cu mașina, având cel mai înalt punct la Pasul Urdele (2.145 m).
Deși mai înaltă decât Transfăgărășanul, Transalpina este mai puțin cunoscută decât acesta deoarece nu a fost niciodată asfaltată până în 2009, deși figura ca drum național pe toate hărțile, fie ele tipărite sau GPS.
În 2009, au început lucrările de asfaltare și modernizare a acestui drum pe o distanță de 148 de kilometri, între Sebeș, județul Alba, și Bengesti, județul Gorj. Până în 2012, peste 99% din traseul Transalpinei a fost asfaltat. Se preconiza că întreaga Transalpina va fi asfaltată și modernizată până la sfârșitul anului 2012, însă lucrările au fost întrerupte din cauza falimentului firmei de construcții, care se află în proces cu statul român.
Începuturile acestui drum sunt incerte. Unele surse susțin că a fost construit prima dată de legiunile romane în timpul războaielor cu daci, motiv pentru care pe hărțile de istorie este trecut sub denumirea de “coridorul IV strategic roman”.
Există și o legendă locală conform căreia, la sfârșitul secolului al XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea, fiecare familie de localnici a participat la construirea unei porțiuni a acestui drum, în funcție de posibilitățile fizice și financiare ale sale. Potrivit altor surse, șoseaua a fost construită și pietruită de germani în timpul Primului Război Mondial, din motive militare, dar a fost foarte puțin folosită. Transalpina a fost reconstruită în perioada interbelică și dată în folosință în 1938, când a fost inaugurată de regele Carol al II-lea. Drumul a mai fost reabilitat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, când germanii aveau nevoie de această cale de acces din motive militare. De atunci, Transalpina a fost foarte puțin întreținută, fiind accesibilă doar mașinilor de teren.
Traseul era folosit încă din vechime de către ciobanii din Marginimea Sibiului, care își treceau turmele în Oltenia, fiind doar o potecă înșelătoare pentru cai, denumită sugestiv “Drumul Diavolului”.
Inaugurarea Transalpinei a avut loc pe 6 octombrie 1935, de către regele Carol al II-lea, în localitatea Săliște, județul Sibiu. La acea vreme, drumul era considerat o mare realizare tehnică cu importanță economică, strategică și militară, mai ales având în vedere perioada recentă în care fusese impusă religia catolică și unele familii plecaseră pe acest drum pentru a-și păstra tradițiile. Potrivit mărturiilor localnicilor, aproximativ 200 de locuitori ai satului Jina, aflat în prezent în județul Sibiu, însoțiți de preotul satului, au luat drumul “bejeniei” (termen folosit pentru cei care plecau de acasă), trecând munții pe “Drumul Diavolului” și stabilindu-se în locuri precum Corbii de Piatră, Novaci sau Vaideeni. Acest lucru explică de ce locuitorii din Marginimea Sibiului și cei din satele Novaci, Vaideeni și Băbeni, dincolo de munți în județul Vâlcea, au aceleași costume naționale, tradiții și ocupație: ciobănia, și sunt cunoscuți sub numele de “ungureni”.
Transalpina, Drumul Regelui, începe din Jina, coborând pe o distanță de 7 km până la Suguag. De acolo începe urcușul. După câțiva kilometri, se ajunge la Barajul Tau și apoi la Barajul Oașa. Transalpina continuă, trecând pe partea stângă a Barajului Oașa, și ajunge apoi la Obârșia Lotrului.
Disclaimer: News Cluj nu are contracte de publicitate cu nici un partid politic sau agenție guvernamentală direct sau sub forma unor campanii de informare. News Cluj consideră că aceste sume nu sunt nimic altceva decât un ajutor mascat care distorsionează piața media.News Cluj acceptă contracte cu partidele politice doar în perioada campaniilor electorale. Publicitatea electorală marcată ca atare fiind normală pe perioada alegerilor.
#presacurata