April 20, 2024
Get in touch with us
Ferdinand Porsche Sursa Foto Google

Porsche nu este doar o marcă de automobile, ci și un simbol al pasiunii și dedicării pentru perfecțiune.


Cine nu a auzit de Porsche? Mașinile sport super elegante ale companiei germane sunt la fel de celebre ca monștrii de pe ecran și vedetele muzicii pop și rock. Legenda acestor adevărați stăpâni ai șoselelor se învârte în jurul personalității fondatorului companiei, Ferdinand Porsche.
Ferdinand Porsche s-a născut pe 30 septembrie 1875 în Boemia, care la acea vreme făcea parte din Imperiul Austro-Ungar. Încă din copilărie, el avea o adevărată pasiune pentru tot ce era legat de electricitate. El și-a convins părinții să-l înscrie la o școală tehnică și a urmat colegiul din Bechenberg. În 1890, Ferdinand a făcut o surpriză familiei sale: a dotat casa părinților săi cu o instalație electrică de iluminat – copilul în vârstă de doar 15 ani a construit singur tot ce era necesar. Acest fapt a produs senzație, deoarece în toată regiunea doar fabrica familiei Giazkey avea lumină electrică. Impresionat, patronul fabricii respective i-a finanțat lui Ferdinand plecarea la Viena, unde s-a angajat la societatea de electricitate Bela-Egger, frecventând în același timp cursurile colegiului tehnic din capitală. În acea perioadă, furnizorul de trăsuri al Casei Imperiale era Jakob Lohner, care dorea să construiască o “trăsură fără cai”, acționată de un motor electric. Aflând de intenția lui Lohner, tânărul Ferdinand și-a oferit serviciile. După câteva luni, a fost prezentată în premieră prima berlină Lohner-Porsche, cu două motoare electrice care acționau direct roțile din față, având o autonomie de 50 de kilometri și atingând o viteză maximă de 30 km/h. În 1900, la Expoziția Universală din Paris, mașina a stârnit o admirație generală.
Porsche este o marcă iconică în lumea automobilelor și este asociată cu excelența în design și performanță. Cu o istorie impresionantă care se întinde pe mai mult de șapte decenii, Porsche a devenit un simbol al puterii, eleganței și inovației tehnologice.
Începuturile companiei Porsche datează din anul 1931, când Ferdinand Porsche a fondat propriul său atelier de inginerie. Cu o experiență vastă în industria auto, Ferdinand Porsche și-a propus să creeze mașini sportive de înaltă performanță. Primul model Porsche, numit Porsche 64, a fost produs în anul 1938 și a fost bazat pe platforma celebrului Volkswagen Beetle.

Porsche 64 anul 1939


După cel de-al Doilea Război Mondial, Porsche a intrat într-o nouă eră de succes. Modelul 356, lansat în 1948, a devenit primul automobil de serie produs de Porsche. Cu un design rafinat și performanțe impresionante, 356 a cunoscut un succes imens pe plan internațional.

Porsche 356 anul 1948

Însă adevărata transformare a brandului a venit odată cu lansarea modelului 911 în anul 1963.

Porsche 911 anul 1963


Porsche 911 a devenit un adevărat fenomen în industria auto și a redefinit standardele pentru mașinile sportive. Cu un design distinctiv, motorul amplasat în spate și manevrabilitate excepțională, 911 a câștigat inimile pasionaților de automobile din întreaga lume. De-a lungul anilor, modelul 911 a evoluat continuu, beneficiind de îmbunătățiri tehnologice și de performanță, dar păstrându-și esența și personalitatea distinctă.
Pe lângă modelul emblematic 911, Porsche a lansat și alte mașini de excepție de-a lungul timpului.

Modelul 944, lansat în anii ’80, a devenit un simbol al rafinamentului și al confortului în segmentul sport.

Porsche 944 anul 1980

SUV-urile Porsche, cum ar fi Cayenne și Macan, au adus brandul într-o nouă direcție și au avut un succes imens pe piață, combinând performanța sportivă cu versatilitatea și confortul.

Porsche Cayenne și Macan


În prezent, Porsche continuă să inoveze și să aducă noi tehnologii în lumea automobilelor. Lansarea modelelor electrice, precum Porsche Taycan, marchează o nouă etapă în istoria brandului. Cu performanțe uluitoare și tehnologie avansată, Porsche rămâne o alegere preferată pentru cei care caută o experiență de conducere de neegalat.
Urmând tendințele vremii, Ferdinand își abandonează pasiunea și începe să se ocupe de motoarele cu benzină. În 1905, Austro Daimler îi oferă un post de director. Aici, Ferdinand proiectează “Maja”, primul său automobil pe benzină. Printre constructorii de automobile, Porsche este primul care înțelege importanța aerodinamicii și își desenează caroseriile având în vedere principiile acesteia. În 1910, el lansează prima caroserie în formă de “tulipan” (cu unghiuri rotunjite, fără “colțuri”). Ferdinand este atât de absorbit de munca sa, pune atât de multă pasiune în tot ceea ce face, încât doar între picături mai găsește timp să se ocupe și de educația lui Ferry, băiețelul său în vârstă de câțiva ani (născut în 1909), care el însuși manifestă o înclinație aparte pentru mecanică.
În 1917, Porsche este numit profesor la Școala de Inginerie din Viena. Mintea sa creativă generează proiect după proiect. Printre altele, el realizează pentru Daimler-Benz automobilul Mercedes de 2.000 de cmc. Lucrează și pentru scurt timp pentru firma Steyr, dar la sfârșitul anului 1930, decide să lucreze pe cont propriu. Le spune celor apropiați că intenționează să creeze o mașină economică și robustă, la un preț accesibil tuturor.
În decembrie 1930, Ferdinand Porsche înființează împreună cu ginerele său, Anton Pirch (un avocat vienez căsătorit cu Louisa, fiica lui Ferdinand), și cu bancherul Adolf Rosenberger, firma Porsche, care este înregistrată oficial câteva luni mai târziu, în aprilie 1931. Sediul firmei se afla la Viena, pe strada Kronen, numărul 14. Scopul companiei era proiectarea vehiculelor cu motor, precum și a mijloacelor de transport aeriene și navale. Echipa era formată din 9 tehnicieni și 10 funcționari auxiliari.
Aceștia nouă formau o echipă tehnică de elită, reprezentând o combinație de competențe remarcabile în domeniu: cei doi Porsche (Ferdinand și Ferry), proiectantul șef Karl Rabe, inginerul Karl Frohlich, expertul în motoare Josef Kales, carosierul Erwin Komenda, expertul în aerodinamică Josef Mickl, expertul în mecanică generală Franz-Xavier Reimpspiess și specialistul în transmisiile cardanice, Josef Iaharadnik. Echipa mai era completată de Josef Goldinger, un prieten din tinerețe al lui Ferdinand, care era și mecanic și pilot auto.

Ferdinand și Ferry Porsche


Cu toate că economiile tuturor țărilor erau amenințate de criza economică în anii ’30, firma Porsche a reușit să se impună. Cu toate acestea, succesul lor în afaceri a fost umbrit de ascensiunea naziștilor la putere, ceea ce a dus la plecarea asociatului lui Porsche, bancherul evreu Rosenberger, din Austria, care se afla sub influența directă a Germaniei. Spre sfârșitul anului 1934, Ferdinand pune în practică ideea sa de a construi o “mașină populară”, accesibilă ca preț, economică și robustă. El proiectează primele trei modele de automobile Volkswagen, pe care le prezintă constructorilor de prototipuri în octombrie 1936, deschizând astfel calea pentru o marcă automobilistică de succes.
Reputația geniului inventiv al lui Ferdinand Porsche a depășit granițele Germaniei. El era binecunoscut și apreciat de oamenii importanți ai vremii. Ferdinand Porsche îl întâlnește personal pe liderul nazist, Adolf Hitler, pentru prima dată în 1924, într-unul dintre saloanele din Viena, frecventate și de pictorul Adolf Hitler. Cu toate acestea, legăturile lui Ferdinand Porsche cu cercul lui Hitler au fost sporadice. El nu a fost atras nici de cealaltă extremă politică. După ce a fost invitat de Stalin în Uniunea Sovietică, Ferdinand Porsche a refuzat oferta de a deveni consilier personal al dictatorului comunist în probleme industriale, renunțând astfel la o viața de lux si totul pentru un vis care a devenit ulterior o realitate afalata de pe buzele tuturor oamenilor di aceasta lume.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *