Elevii români în vârstă de 15 ani ocupă penultimul loc în Uniunea Europeană în privința rezultatelor la testele PISA 2022, cu 428 de puncte la lectură, matematică și științe. Rezultatele similare cu cele din 2018 arată că aproape jumătate dintre elevi nu înțeleg textele, 51% au dificultăți în matematică, iar 56% nu recunosc corect explicațiile științifice familiare. Expertul Marcel Bartic subliniază că aceste rezultate reflectă mediocritatea sistemului de educație românesc și lipsa de adaptare la schimbare. România se situează pe locul 45 din 81 de țări, cu clasări slabe și în comparație cu alte țări europene.
Matematica reprezintă o provocare pentru elevii români, deoarece doar 51% dintre aceștia au atins cel puțin nivelul 2 de competență la testele PISA 2022. Acest rezultat semnifică că doar jumătate dintre elevii români sunt capabili să interpreteze și să recunoască, fără instrucțiuni directe, modul în care pot aplica concepte matematice în situații practice, precum compararea distanțelor sau conversia prețurilor în monede diferite.
Comparativ cu alte țări, rezultatele la testele PISA 2022 arată că elevii români întâmpină dificultăți semnificative în domeniile matematicii și lecturii. La matematică, doar 51% dintre elevi au atins nivelul 2 de competență, indicând o capacitate limitată de a aplica cunoștințele matematice în situații practice. În comparație cu țările asiatice precum Singapore, Macao (China) și Japonia, unde peste 85% dintre elevi au performanțe superioare, România se clasează în urma lor.
În ceea ce privește lectura, 42% dintre elevii români nu înțeleg ceea ce citesc, reprezentând analfabeți funcționali. La nivelul 2 de competență, atins de 58% dintre elevi, aceștia pot identifica ideea principală dintr-un text de lungime moderată și pot găsi informații bazate pe criterii explicite, dar cu dificultăți în abordarea textelor complexe.
De asemenea, doar 2% dintre elevii români au obținut la lectură rezultate de nivel 5 sau 6, demonstrând capacitatea de a înțelege texte lungi, de a aborda concepte abstracte și de a diferenția între fapte și opinii. Aceste rezultate ridică semne de întrebare cu privire la sistemul de educație românesc și necesitatea unor reforme pentru a îmbunătăți nivelul de alfabetizare funcțională al elevilor.
La testele PISA 2022, elevii români au obținut rezultate sub așteptări în domeniile matematicii, lecturii și științelor. În matematică, doar 51% dintre elevi au atins nivelul 2 de competență, semnificând o capacitate limitată de a aplica cunoștințele matematice în situații practice. În comparație cu țările asiatice, precum Singapore, Macao (China) și Japonia, unde peste 85% dintre elevi au obținut performanțe superioare, România se situează în urma acestora.
În domeniul lecturii, 42% dintre elevi nu înțeleg ceea ce citesc, reprezentând analfabeți funcționali. La nivelul 2 de competență, atins de 58% dintre elevi, aceștia pot identifica ideea principală dintr-un text de lungime moderată, dar întâmpină dificultăți în abordarea textelor complexe.
În științe, doar 56% dintre elevi au atins nivelul 2, capacitatea de a recunoaște explicații corecte privind fenomenele științifice familiare. Doar 1% dintre elevi au obținut performanțe superioare la nivelul 5 sau 6 de competență, evidențiind o capacitate limitată de a aplica cunoștințele științifice în situații complexe.
Profesorul Marcel Bartic subliniază că rezultatele indică faptul că sistemul de educație românesc nu a înregistrat progrese între testarea din 2018 și cea din 2022. El consideră că responsabilitatea trebuie asumată de profesori, adulți și instituții implicate în educație. Ministrul Educației, Ligia Deca, afirmă că nivelul de alfabetizare funcțională va fi evaluat periodic prin teste online, iar peste 29.000 de profesori vor fi formați în acest sens.
Sursa foto Google