
În secolul al XIX-lea, Morga din Paris, amplasată pe Île de la Cité, în apropiere de Catedrala Notre-Dame, a devenit un loc neobișnuit de atracție publică. Această instituție, destinată inițial identificării cadavrelor neidentificate, a ajuns să fie un loc unde curiozitatea morbidă a parizienilor și a turiștilor străini se întâlnea cu spectacolul tragic al morții. Povestea zilei de Crăciun din 1888 oferă o perspectivă fascinantă asupra unei epoci în care moartea devenise un spectacol public.
Morga din Paris – o atracție bizară
În acea perioadă, morga expunea cadavrele neidentificate în spatele unor panouri de sticlă, permițând publicului larg să le privească. Această practică avea un dublu scop: pe de o parte, ajuta familiile să-și găsească rudele dispărute, iar pe de altă parte, satisfacea fascinația macabră a publicului. Intrarea era gratuită, iar zilnic, mulțimi de oameni – de la parizieni obișnuiți până la turiști – se adunau să observe trupurile, adesea speculând despre viețile și morțile lor.
Crăciunul din 1888: Un contrast sumbru
Chiar și în ziua de Crăciun, când majoritatea oamenilor sărbătoreau în familie, morga din Paris a continuat să atragă vizitatori. Atmosfera era cu atât mai stranie, cu cât în alte părți ale orașului domnea veselia specifică sărbătorilor. În acea zi, cadavrele expuse purtau semne de morți violente, cum ar fi crime sau sinucideri, alimentând speculațiile și curiozitatea celor prezenți. În loc să participe la festivități, oamenii se adunau aici pentru a contempla misterele tragice ale morții.
Fascinația secolului al XIX-lea pentru moarte
Popularitatea acestui „spectacol” reflecta o tendință europeană mai amplă din acea epocă, marcată de o fascinație pentru macabru, crime și mister. Era o perioadă în care execuțiile publice atrăgeau mulțimi, literatura de senzație se bucura de succes, iar presa publica povești scandaloase. Într-un timp în care metodele moderne de identificare, precum amprentele sau fotografiile, nu erau disponibile, expunerea publică la morgă reprezenta una dintre puținele modalități prin care familiile puteau recunoaște persoanele decedate.
Sfârșitul unei ere macabre
Pe măsură ce secolul al XX-lea a adus progrese în știința criminalistică și o schimbare a atitudinilor față de intimitate și respect pentru cei decedați, practica expunerii publice a cadavrelor a devenit din ce în ce mai criticată. În 1907, Morga din Paris a încetat să mai organizeze astfel de expoziții, marcând sfârșitul unei epoci în care moartea era un spectacol public.
Crăciunul din 1888 la Morga din Paris rămâne o mărturie fascinantă despre modul în care societatea secolului al XIX-lea percepea moartea și misterul ei. Deși această practică poate părea bizară astăzi, ea reflectă un aspect complex al istoriei culturale și sociale a Europei.
Disclaimer: News Cluj nu are contracte de publicitate cu nici un partid politic sau agenție guvernamentală direct sau sub forma unor campanii de informare. News Cluj consideră că aceste sume nu sunt nimic altceva decât un ajutor mascat care distorsionează piața media.News Cluj acceptă contracte cu partidele politice doar în perioada campaniilor electorale. Publicitatea electorală marcată ca atare fiind normală pe perioada alegerilor.
#presacurata
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.