Mulți dintre cei trecuți de 40 de ani au crescut „cu cheia de gât”, petrecând mult timp în absența părinților. Cu toate acestea, copiii lor sunt mai singuri decât erau ei în vremea comunismului, în ciuda faptului că rețelele de socializare permit o comunicare intensă cu mulți oameni. Potrivit profesorului universitar și psihoterapeutului Mircea Miclea, singurătatea a crescut în această perioadă, iar rețelele de socializare sunt superficiale și nu pot înlocui prietenia autentică.
În ultimii ani, internetul și rețelele sociale au produs o răsturnare a valorilor și au permis promovarea la scară planetară a unor teorii și opinii care altfel ar fi rămas la nivel local. Profesorul Miclea crede că dezvoltarea inteligenței artificiale ne poate conduce spre un „nou Ev Mediu”, dar există o cale de a ieși din această capcană.
Oamenii din IT care lucrează de acasă pot duce la bun sfârșit sarcinile, dar pot fi distrași de stimuli din mediu, iar mintea poate deveni mai nestructurată. Studiile arată că structurarea mediului contribuie la structurarea minții, iar dezorganizarea poate duce la diminuarea funcțiilor cognitive, cum ar fi memoria de lucru, concentrarea atenției, planificarea, organizarea, raționamentul analitic și auto-controlul emoțiilor.
Inainte de pandemie, exista o anumita relaxare sau dezorganizare in ceea ce priveste structurile educationale, iar pandemia doar a accelerat acest proces. Aceasta tendinta a fost intalnita in multe tari, inclusiv in Romania, unde au devenit populare abordari care au fost abandonate in Occident, precum ideea de a oferi premii tuturor elevilor. Insa, aceasta relaxare nu este sustenabila din punct de vedere stiintific, iar pandemia a exacerbat aceasta tendinta.
In plus, internetul si retelele de socializare au avut un impact asupra modului in care oamenii isi formeaza opiniile si a promovarii unor teorii sau opinii care altfel ar fi ramas limitate la nivel local. Aceasta promovare la scara planetara a adus o rezerva fata de stiinta, deoarece exista o presiune tot mai mare pe știință de a produce soluții rapide si definitive pentru problemele actuale. Totusi, știința este un proces viu, care produce soluții imprecise, dar pe care le poate imbunatati si corecta continuu. De aceea, este important sa intelegem ca stiinta nu este un proces infailibil, dar are capacitatea de a se autocorecta si de a produce solutii mai bune pe masura ce procesul de cercetare avanseaza.
Vom ajunge din nou la o stratificare socială, de data aceasta nu pe criterii funciare legate de pământ și de latifundii, ci pe criterii de cunoaștere pe criterii epistemice. Vom avea iar aristocrați epistemici și vasali epistemici și între ei nimic. Pentru că inteligența artificială va face totul. Pentru a recâștiga greutatea în ochii opiniei publice, experții trebuie să își păstreze capacitatea de a produce soluții mai bune decât soluțiile generice oferite de inteligența artificială pe domeniile lor. Acești experți vor fi aristocrații minții, iar restul vor fi vasalii sau dependenții de instrumentele de inteligență artificială. Experții vor fi cei care au multă cunoaștere în domeniul lor, dar nu vor concura cu inteligența artificială în general, ci pe domeniul lor. Este posibil ca inteligența artificială să ajute oamenii să facă diferența între o sursă credibilă și una necredibilă, dar principala cenzură ar trebui să fie făcută de oameni prin utilizarea metodelor științifice pentru a determina cunoștințele și informațiile valide dintr-un domeniu. Oamenii trebuie să cunoască aceste metode pentru a putea interoga orice informație și pentru a-și forma propriile opinii.
În școală trebuie să învățăm cum să evaluăm informațiile și cum să facem cercetări valide. Nu putem accepta orice informație pe care ni-o oferă cineva fără să o evaluăm critic și să verificăm dacă este susținută de date și surse credibile. Nu putem lua decizii importante pe baza unor informații false sau nevalide. În acest sens, este important să învățăm metodele de cercetare și să aplicăm aceste metode într-un mod riguros și științific. Acest lucru ne va ajuta să fim capabili să recunoaștem și să evaluăm competențele și expertiza celor din jurul nostru și să ne protejăm singuri împotriva informațiilor greșite și deciziilor greșite.