Iarna vine cu multe provocări pentru șoferi. Aceștia trebuie să deszăpezească mașina în fiecare dimineață, să dezghețe parbrizul, luneta și geamurile laterale, pentru o vizibilitate cât mai bună, iar aceste operațiuni necesită ceva timp, la temperaturi de multe ori sub zero grade. Pe lângă toate acestea, mai există și dilema dacă trebuie sau nu să încălzească motorul, înainte de a pleca la drum.
Motorul mașinii nu trebuie încălzit, înainte de a pleca la drum
Mulți șoferi se întreabă dacă este nevoie sau nu să încălzească motorul mașinii, înainte de a pleca la drum. Din cele spuse de părinții și bunicii noștri, încălzirea motorului este esențială. Dar așa să fie oare? Sunt multe zvonuri care s-au răspândit printre șoferi de-a lungul timpului, însă multe dintre acestea sunt doar legende. Altele însă au un sâmbure de adevăr.
Încălzirea motorului înainte a pleca de pe loc era valabilă acum zeci de ani, când autoturismele aveau carburator. Dacă acesta nu era încălzit bine, nu asigura o combinație optimă de aer și combustibil în motor, ceea ce putea cauza oprirea propulsorului. Motoarele s-au schimbat, însă obiceiul a rămas pentru mulți șoferi.Aceștia pornesc motorul și îl lasă să funcționeze cu frâna de mână trasă, pentru a se încălzi. În zilele noastre, acest lucru „ajută” doar la golirea rezervorului mai repede, deoarece motorul nu îl ajuți cu nimic, iar la prețurile la care au ajuns carburanții acest obicei este unul cu adevărat păgubos.
La începutul anilor 90, constructorii de automobile au renunțat la carburatoare în favoarea sistemului electronic de injecție directă care mulțumită unor sensori asigură combinația perfectă de aer și combustibil în motor, așadar încălzirea motorului a devenit inutilă.
Cu cât crește consumul după încălzirea motorului
Specialiștii spun că motoarele din zilele noastre nu mai au nevoie de încălzire cu mașina în repaus, ci se încălzesc cel mai bine în timpul mersului. Mai mult de atât, Agenția Resurselor Naturale din Canada susține că o mașină care staționează pentru a fi încălzit motorul consumă mult mai mult combustibil. Pentru acest test au fost expuse unei temperaturi de -18 grade celsius trei mașini. Una a fost încăzlită 5 minute, a doua 10 minute, iar a treia a pornit imediat.
S-a constatat astfel că față de automobilul care a pornit fără ca să-i fie încăzlit motorul, prima mașină a înregistrat o creștere a consumului de combustibil ce variază între 7 % și 14 %, pe când a doua mașină care a staționat 10 minute a înregistrat o creștere ce a variat între 12% și 19 %. În plus, potrivit aceluiași studiu, dacă nord americanii nu ar fi încălzit motorul iarna, toți șoferii la un loc ar economisi o sumă de 5.9 mlrd dolari SUA care sunt irosiți la stațiile de alimentare din cauza creșterii consumului de carburant.