Mașina Oltcit este un model de mașină produs de către uzina de automobile din Craiova, România în anii 1980. Numele “Oltcit” a fost derivat din numele râului Olt, care curge prin Craiova și județul Olt.
Producția de mașini Oltcit a început în anul 1981, când uzina de automobile din Craiova a început să producă modelele Oltcit Club și Oltcit Special. Acestea erau modele compacte cu motor în față și tracțiune față, echipate cu motoare pe benzină de 0,9 litri sau 1,2 litri.
În anii următori, au fost lansate alte modele Oltcit, precum Oltcit Sport, Oltcit Electromotor și Oltcit Club Break. În 1984, producția a atins nivelul de 50.000 de mașini pe an.
Mașinile Oltcit erau populare în România și în alte țări din Europa de Est, datorită prețului lor accesibil și fiabilității. Însă, acestea nu erau considerate la fel de avansate din punct de vedere tehnologic precum modelele străine din aceeași clasă.
În anii 1990, producția de mașini Oltcit a încetat, iar uzina de automobile din Craiova a fost vândută către Ford. Deși mașinile Oltcit nu se mai produc, ele rămân un simbol al perioadei socialiste din România și un exemplu al capacității de producție autohtone.
De-a lungul anilor, mașinile Oltcit au trecut prin mai multe modificări și îmbunătățiri, în special în ceea ce privește designul și performanța. În anul 1986, modelul Oltcit Sport a fost lansat, fiind echipat cu un motor de 1,6 litri și 80 CP. Acesta a devenit popular în rândul tinerilor și a fost folosit și în competiții de raliuri.
În 1991, mașinile Oltcit au fost preluate de către compania franceză Citroen, care a început să producă modelul AX în uzina din Craiova. Modelul AX a fost vândut sub numele de Citroen Axel în România și a fost echipat cu motoare de 1,1 litri și 1,4 litri.
În 1996, producția de mașini Citroen la uzina din Craiova a încetat, iar aceasta a fost preluată de către compania sud-coreeană Daewoo. Aceasta a început să producă modelele Daewoo Tico și Daewoo Matiz la uzina din Craiova, care au fost vândute în întreaga Europă.
În prezent, uzina de automobile din Craiova este deținută de către compania americană Ford, care produce modelele Ford EcoSport și Ford Puma la această uzină. Cu toate acestea, mașinile Oltcit rămân un simbol al perioadei socialiste din România și o parte importantă a istoriei autohtone.
Iată câteva curiozități interesante despre mașinile Oltcit:
Numele “Oltcit” a fost ales pentru a face referire la râul Olt, care curge prin orașul Craiova, unde se afla uzina de producție a mașinilor.
Mașinile Oltcit au fost proiectate în colaborare cu compania franceză Citroen, iar primele modele au fost construite cu piese importate din Franța.
Modelul Oltcit Sport a fost folosit ca mașină de raliu și a avut o performanță remarcabilă, câștigând multe competiții în România.
Mașinile Oltcit erau cunoscute pentru fiabilitatea lor, dar și pentru un aspect neplăcut: ruginirea caroseriei. Aceasta se datora folosirii unei tehnologii de protejare a caroseriei care nu era eficientă.
Modelul Oltcit Electromotor a fost unul dintre primele vehicule electrice produse în Europa de Est. Aceasta avea o autonomie de 50 km și o viteză maximă de 55 km/h.
În ciuda prețului lor accesibil, mașinile Oltcit erau considerate mai puțin avansate din punct de vedere tehnologic decât modelele similare din Europa de Vest. Aceasta se datora lipsei de investiții în cercetare și dezvoltare în perioada comunistă.
Mașinile Oltcit au devenit populare în rândul tinerilor din România în anii ’80 și ’90, datorită prețului lor accesibil și designului compact și practic