Propuneri spre dezbatere pentru modificare/completare legislativă, în scopul diminuării numărului crescut de accidente provocate de conducătorii de trotinete electrice
Având în vedere că subiectul accidentelor provocate de conducătorii de trotinete a fost dezbătut intens în ultimele zile, inclusiv la nivel legislativ, după ce Metro Urban a lansat recent, în spațiul public, propuneri la nivel local prin care să prevină accidentele de trotinetă electrică, venim astăzi cu o nouă solicitare către parlamentari, în special reprezentații județului Cluj în Camera Deputaților și Senat.
Metro Urban Cluj consideră că următoarele măsuri vor spori siguranța în trafic, cât și cea a conducătorilor de trotinetele electrice: Curs de legislație rutieră obligatorie, viteza limitată la maxim 15 km/h, echipament de protecție obligatoriu – cască și asigurare obligatorie!
Practic solicităm parlamentarilor, să ia în considerare și dezbatere, posibilitatea ca din punct de vedere legislativ, trotinetele electrice să fie asimilate parțial categoriei „moped” din Codul Rutier.
„Metro Urban susține că amendamentul depus de deputatul Andronache Gabriel – <<trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice să aibă viteza limitată la maxim 15 km/h>> este curajos și relevant, însă considerăm că acesta trebuie acompaniat de: curs de legislație rutieră obligatorie, echipament de protecție obligatoriu – cască și asigurare obligatorie!” arată semnatarii acestui apel,Vladimir DAN, Alin DANCI, Mihai CURTEANU și Horia NASRA.
Concret, propunem ca trotinetele electrice să fie asimilate legislativ mopedelor conform ORDONANȚEI DE URGENȚĂ nr. 195 din 12 decembrie 2002, următoarele:
- Articolul 14 – (1) Mopedele „scuterele”, se înregistrează de către consiliile locale, care ţin şi evidenţa acestora; Articolul 15 – (3) Autoritatea care înregistrează mopedele “scuterele” eliberează proprietarilor acestora, certificate şi plăcuţe cu numere de înregistrare, conform categoriei din care fac parte.
- Articolul 36 – (2) Pe timpul deplasării pe drumurile publice, conducătorii motocicletelor, mopedelor și persoanele transportate pe acestea au obligația să poarte casca de protecție omologată.
- Articolul 70 – (3) Bicicletele și mopedele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare.
- Articolul 76 – (1) Vehiculele înmatriculate sau înregistrate, cu excepția celor cu tracțiune animala, care circulă pe drumurile publice, trebuie să aibă asigurare obligatorie pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terților prin accidente de circulație, conform legii.
Vă reamintim, potrivit datelor Inspectoratului General al Poliţiei Române, preluate și prezentate opiniei publice în luna septembrie 2022 de către Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), numărul accidentelor grave de circulaţie în care au fost implicaţi conducătorii de trotinete electrice a crescut de aproape 20 de ori în ultimii patru ani, Cluj-Napoca fiind în topul național. Pe lânga statistica deloc încurajatoare dată de numărul de accidente grave, trebuie amintite și numeroasele accidente minore.