Peste jumătate dintre români consideră că viitorul președinte al României ar trebui să fie un lider politic independent de partidele politice, potrivit unui sondaj realizat de INSCOP la comanda News.ro. Studiul arată că 54,4% dintre respondenți preferă un candidat independent, în timp ce 38,7% susțin un reprezentant al unui partid politic. Restul de 4,6% sunt nehotărâți, iar 2,2% nu au oferit un răspuns.
Distribuția preferințelor pe categorii de vârstă și regiuni
Preferința pentru un președinte independent este puternic susținută în rândul tinerilor și adulților de vârstă mijlocie: 54% dintre cei cu vârste între 18 și 29 de ani, 58% dintre cei între 30 și 44 de ani și 59% dintre cei între 45 și 59 de ani. Chiar și 49% dintre cei de peste 60 de ani preferă un președinte independent. De asemenea, susținerea pentru un candidat independent este semnificativă în București (57%) și în orașele cu populații de peste 90.000 de locuitori (58%), precum și în orașele mai mici (60%) și în mediul rural (49%).
Preferințele votanților partidelor politice
În privința preferințelor votanților principalelor partide politice, 40% dintre votanții PSD, 44% dintre cei ai PNL, 49% dintre votanții AUR și 58% dintre cei ai USR își doresc un președinte independent. Această tendință explică de ce mulți dintre candidații partidelor pentru alegerile prezidențiale au o intenție de vot mai mică decât partidele pe care le reprezintă.
Concluzii
“Un președinte independent de partide pare a fi un profil mai dezirabil pentru populația României, comparativ cu un reprezentant al unui partid. Indiferent de categoria de vârstă sau de tipul de localitate, românii au o preferință mai puternică pentru un președinte independent. Singurele categorii în cazul cărora opiniile sunt mai echilibrate sunt persoanele peste 60 de ani și locuitorii din mediul rural,” a declarat Remus Ștefureac, director INSCOP Research.
Metodologia sondajului
Sondajul de opinie a fost realizat de INSCOP Research la comanda agenției de presă News.ro, în perioada 19-27 iunie 2024, utilizând metoda CATI (interviuri telefonice). Eșantionul simplu, stratificat, a fost de 1100 de persoane, reprezentativ pentru categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) ale populației neinstituționalizate din România, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2,95%, la un grad de încredere de 95%.
Disclaimer: News Cluj nu are contracte de publicitate cu nici un partid politic sau agenție guvernamentală direct sau sub forma unor campanii de informare. News Cluj consideră că aceste sume nu sunt nimic altceva decât un ajutor mascat care distorsionează piața media.News Cluj acceptă contracte cu partidele politice doar în perioada campaniilor electorale. Publicitatea electorală marcată ca atare fiind normală pe perioada alegerilor.
#presacurata