Iarna aduce cu sine numeroase provocări pentru șoferi, impunând necesitatea deszăpezirii și dezghețării autovehiculului în fiecare dimineață. Acest proces laborios include curățarea zăpezii de pe mașină, dezghețarea parbrizului, lunetei și geamurilor laterale pentru o vizibilitate optimă, operațiuni care consumă timp prețios, mai ales în condiții de temperaturi adesea sub zero grade Celsius. În plus, se pune întrebarea dacă este sau nu necesar să încălzești motorul înainte de a pleca la drum, adăugând o altă dilemă la lista provocărilor specifice sezonului rece.
Există întrebări frecvente printre șoferi cu privire la necesitatea de a încălzi motorul mașinii înainte de a porni la drum. Deși tradițional, sfaturile primite de la părinți sau bunici susțin importanța acestei practici, este întrebarea dacă acest obicei este cu adevărat esențial. Numeroase zvonuri și legende s-au răspândit printre șoferi de-a lungul timpului, unele fără fundament, în timp ce altele au o bază reală.
În trecut, obiceiul de a încălzi motorul înainte de a pleca era justificat, întrucât autoturismele foloseau carburatoare. La acea vreme, un carburator neîncălzit nu putea asigura o amestecare optimă între aer și combustibil în motor, existând riscul opririi propulsorului. Cu evoluția tehnologică, motoarele s-au schimbat, însă mulți șoferi păstrează acest obicei din trecut.
Unii șoferi continuă să pornească motorul și să-l lase să funcționeze cu frâna de mână trasă, crezând că astfel îl încălzesc. În realitate, în zilele noastre, acest obicei nu aduce niciun beneficiu motorului și doar contribuie la consumul inutil de carburant, având în vedere prețurile ridicate ale acestuia. De la începutul anilor ’90, producătorii de automobile au abandonat carburatoarele în favoarea sistemelor electronice de injecție directă, care, datorită senzorilor, asigură o combinație optimă de aer și combustibil în motor. Prin urmare, încălzirea motorului a devenit o practică inutilă.
Specialiștii afirmă că motoarele actuale nu necesită încălzirea în repaus, ci se încălzesc eficient în timpul mersului. Agenția Resurselor Naturale din Canada subliniază că o mașină lăsată să funcționeze în repaus pentru a-și încălzi motorul consumă semnificativ mai mult combustibil. Într-un test la -18 grade Celsius, trei mașini au fost expuse la diferite perioade de încălzire: 5 minute, 10 minute și pornire imediată. Comparativ cu automobilul care a pornit fără a-și încălzi motorul, prima mașină a înregistrat o creștere a consumului de combustibil între 7% și 14%, în timp ce a doua mașină, lăsată să funcționeze 10 minute, a avut o creștere între 12% și 19%. Conform aceluiași studiu, renunțarea la încălzirea motorului în iarnă ar economisi șoferilor din America de Nord aproximativ 5.9 miliarde de dolari SUA, evitând astfel costurile adiționale de carburant la stațiile de alimentare.
Sursa foto Google