Aproape 16 ani au trecut de la dispariția omului de televiziune, scriitorului și criticului literar George Pruteanu. Totuși, cuvintele sale din 28 februarie 2008, postate pe blogul personal, rămân relevante și provocatoare în contextul actual al dezbaterii privind religia în școli.
Pruteanu pleda pentru o prezență a religiei în sistemul educațional românesc, argumentând că aceasta este o componentă esențială a universului spiritual uman și că absența ei din școală este de neconceput. Propunea două niveluri distincte: informarea echidistantă și educația religioasă propriu-zisă.
În primul rând, susținea necesitatea unei materii obligatorii, intitulată “Religiile lumii”, care să ofere o perspectivă imparțială și științifică asupra marilor religii ale lumii, oferind elevilor o panoramă a diversității credințelor religioase și ferindu-i de dogmatism.
În al doilea rând, propunea existența unor ore opționale de educație religioasă, departajate pe culte și confesiuni, pe baza opțiunilor părinților sau elevilor.
Plecând de la aceste argumente, Pruteanu arunca o privire critică asupra celor care contestă prezența religiei în școli, subliniind că în multe state europene religia este o materie obligatorie.
George Pruteanu a fost cunoscut nu doar pentru contribuțiile sale în domeniul televiziunii și criticii literare, ci și pentru implicarea sa în diverse proiecte media și culturale. A încetat din viață pe 27 martie 2008, la vârsta de 60 de ani, din cauza unui infarct miocardic, lăsând în urmă un legat intelectual bogat și provocator.
“Religia e o componentă de anvergură a universului spiritual al omului, deci e de neconceput absenţa ei din spaţiul formator care e şcoala. O imensă parte din cultura umanităţii (literară, filosofică, muzicală, grafică: pictură/sculptură), din toate epocile, e întemeiată pe relaţia dintre om şi Transcendenţă. Nenumărate cărţi, simfonii, tablouri, statui, de azi sau de ieri, conţin direct sau indirect trimiteri la zona Sacrului (personaje, locuri, spuse, acţiuni). Un tînăr care iese din liceu fără a avea habar cine e Iov sau Moise, Ioan Botezătorul sau Maria Magdalena, ce semnifică Iona sau Abel şi Cain, Mahomet sau Buddha, Tao sau Allah – nu e decît un (neo)barbar, un om incomplet, o fiinţă străină de o vibraţie care fascinează de mii de ani sufletul omenesc.
Eu văd locul religiei în şcoala românească pe două paliere: unul al informării echidistante, exhaustive (desigur, sumar, şi de-a lungul anilor) şi celălalt, al educaţiei religioase propriu-zise.
Pentru primul palier, consider că e absolut necesară o materie obligatorie numită Religiile lumii, în care să fie prezentate, cu imparţialitate ştiinţifică, cele cîteva mari religii ale omenirii de azi, sub toate aspectele. Vor fi expuse (treptat, în diverşi ani de studiu) miturile fondatoare ale acelor religii, personajele esenţiale, istoria pe scurt, practici, rituri, sărbători, simboluri, clădiri/monumente semnificative, mari personalităţi etc. Elevul va avea, astfel, un tablou al diversităţii credinţelor religioase şi va fi ferit de dogmatism. Va şti, putem spune, pe ce lume trăieşte.” scria George Pruteanu
Disclaimer: News Cluj nu are contracte de publicitate cu nici un partid politic sau agenție guvernamentală direct sau sub forma unor campanii de informare. News Cluj consideră că aceste sume nu sunt nimic altceva decât un ajutor mascat care distorsionează piața media.News Cluj acceptă contracte cu partidele politice doar în perioada campaniilor electorale. Publicitatea electorală marcată ca atare fiind normală pe perioada alegerilor.
#presacurata