
Specialiștii din domeniul imobiliar anticipează o creștere semnificativă a prețurilor locuințelor în 2025, pe fondul unor evoluții favorabile în sectorul comercial. Aproximativ 90% dintre companiile imobiliare care activează în domeniul spațiilor comerciale, de birouri și logistice estimează o creștere a veniturilor, conform raportului global Deloitte 2025 Commercial Real Estate Outlook, publicat recent de Agerpres.
În acest context optimist, 60% dintre firmele din industrie prevăd o majorare anuală de peste 5% a veniturilor, după o perioadă de doi ani marcată de scăderi. În plus, 68% dintre participanții la studiu (comparativ cu 27% în anul precedent) se așteaptă la îmbunătățirea unor factori esențiali ai pieței, precum costurile și accesul la capital, nivelul chiriilor, prețul proprietăților, rata de ocupare și volumul tranzacțiilor imobiliare.
Bugete mai relaxate și investiții în tehnologie
O tendință importantă observată în 2025 este reducerea presiunii asupra bugetelor. Doar 7% dintre respondenți consideră necesară o scădere a cheltuielilor, în contrast cu aproape 40% din anul anterior. Totodată, 81% dintre companii și-au stabilit ca prioritate gestionarea datelor și tehnologia, în special datorită progreselor înregistrate în domeniul inteligenței artificiale generative (Gen AI).
Din punct de vedere macroeconomic, principalele riscuri identificate de investitori sunt ratele ridicate ale dobânzilor, urmate de riscurile cibernetice, modificările politicilor fiscale și costurile de finanțare.
Accent pe modernizări energetice și schimbări în preferințele investitorilor
În 2025, companiile imobiliare acordă o atenție sporită modernizărilor energetice. Aproximativ 76% dintre participanți au planificate investiții majore în acest sector, un semnal clar al interesului pentru sustenabilitate.
În plus, s-au produs schimbări importante în clasamentul celor mai atractive sectoare pentru investiții:
Industria și producția au urcat pe primul loc, după ce anul trecut ocupau poziția a șasea.
Activele digitale (centre de date, turnuri de telecomunicații) au coborât pe locul doi.
Clădirile multifamiliale au avansat de pe locul nouă pe locul trei.
Spațiile logistice și de depozitare și-au menținut poziția.
Unitățile de cazare au crescut în interes, urcând de pe locul 12.
Inteligența artificială, tot mai prezentă în imobiliare
Un alt aspect important evidențiat în raport este adoptarea inteligenței artificiale în sectorul imobiliar. 76% dintre companii se află fie în faza de cercetare, fie în etapa-pilot, fie în implementarea inițială a soluțiilor AI.
Firmele care sunt la început de drum în acest proces folosesc AI în special pentru contabilitate și raportare (37%), planificare financiară (36%) și gestionarea riscurilor (34%). În schimb, companiile care au avansat deja în utilizarea AI se axează pe analiza financiară (43%), audit și managementul riscurilor (37%) și operațiunile imobiliare (35%).
Raportul Deloitte 2025 Commercial Real Estate Outlook a fost realizat pe un eșantion de aproximativ 900 de companii, fiecare având active de peste 75 de milioane de dolari, din Europa (Franța, Germania, Olanda, Marea Britanie, Spania), America de Nord și regiunea Asia-Pacific.
Disclaimer: News Cluj nu are contracte de publicitate cu nici un partid politic sau agenție guvernamentală direct sau sub forma unor campanii de informare. News Cluj consideră că aceste sume nu sunt nimic altceva decât un ajutor mascat care distorsionează piața media.News Cluj acceptă contracte cu partidele politice doar în perioadaPrecizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal. campaniilor electorale. Publicitatea electorală marcată ca atare fiind normală pe perioada alegerilor.
#presacurata