Puțini sunt cei care știu că simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat după o tehnologie inventată în România de inginerul Gheorghe Panculescu.
După absolvirea cursurilor Politehnicii din Zurich, inginerul Gheorghe Panculescu a ajuns să lucreze în cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri. În 1878, Panculescu s-a întors în țară pentru a construi calea ferată București-Predeal. În acea perioadă, inginerul a inventat un sistem de imbinare a traverselor de cale ferată, care a revoluționat construcțiile metalice. Datorită metodei de montare a sinei pe traverse în fața spațiului căii ferate, Panculescu a reușit să termine lucrarea concesionată în mai puțin de un an, deși termenul de livrare era de aproape cinci ani.
Panculescu l-a găzduit pe Gustave Eiffel, impresionat de proiectul inginerului roman. Gustave Eiffel s-a deplasat special la Vălenii de Munte pentru a-l întâlni pe Panculescu, cel care avea să devină inspector general al Căilor Ferate Române. Eiffel a vrut să vadă tehnologia folosită de acesta la montarea căii ferate. În 1879, în casa unde se află acum Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost găzduit de Panculescu și a fost impresionat de genialitatea inventiei românești. Aici, Gustave Eiffel, care avea să devină celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul său, înălțarea unui turn ieșit din comun, la Paris, pentru Expoziția Universală din 1889.
Împreună, au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Panculescu la construcția turnului, folosind subansamble metalice confecționate la sol și asamblate ulterior, pe măsură ce se înălța lucrarea. Interesant este și faptul că destinul celor doi ingineri avea să se încheie în același an, 1922.
Cunoscut în Franța, anonim în România, profesorul Eugen Stanescu de la Muzeul Județean de Istorie și Arheologie s-a numărat printre puținii cercetători ai acestui inedit episod. A fost special în Franța pentru a studia cât de cunoscut este aportul inginerului român la ridicarea simbolului orașului luminilor.
Studiind documentele acelor vremuri, profesorul a găsit un studiu intitulat “Communication sur les travaux de la tour de 300 m”, datat 1887, în care celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel precizează că turnul care îi poartă numele nu s-ar fi putut construi dacă nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosită de inginerul român Gheorghe Panculescu la construcția tronsonului de cale ferată București-Predeal. Din păcate, numele românului este mult mai cunoscut în Franța decât în țara în care s-a născut.
Doar la insistențele profesorului Stanescu, începând de la începutul acestui an, o școală generală din Vălenii de Munte poartă numele inginerului Panculescu. Astfel, se încearcă să se aducă în atenția publicului contribuția remarcabilă a acestui inginer român în construcția Turnului Eiffel, un simbol al ingeniozității și excelenței tehnologice.
Este important să recunoaștem și să evidențiem realizările notabile ale inventatorilor și inginerilor din țara noastră, precum Gheorghe Panculescu, care au contribuit la progresul științei și tehnologiei la nivel internațional. Astfel, putem fi mândri de moștenirea lor și putem încuraja și inspira generațiile viitoare de inventatori și inovatori din România.