Cluj-Napoca, unul dintre cele mai dinamice orașe din România, este cunoscut pentru aglomerația sa caracteristică, deși orașul se bucură de o dezvoltare economică accelerată și atrage mii de noi locuitori anual, aglomerarea sa urbană este rezultatul unui complex de factori de planificare urbanistică, expansiune necontrolată și infrastructură insuficient dezvoltată.
În ultimele două decenii, Cluj-Napoca a cunoscut o creștere demografică rapidă, datorată în mare parte migrației interne, studenții și tinerii în genere se stabilesc în oraș atrași fiind de universitățile de renume, de oportunitățile de angajare de serviciile medicale de top dar și de un stil de viață cosmopolit format dintr-o viață culturală vibrantă. Această creștere bruscă a populației a dus inevitabil la o cerere crescută pentru locuințe, prețurile având o creste rapidă, spații comerciale și servicii publice, ceea ce a suprasolicitat infrastructura existentă.
Un alt factor semnificativ este planificarea urbană insuficient adaptată la ritmul rapid de dezvoltare, în multe zone, extinderea construcțiilor s-a făcut fără o coordonare adecvată, ducând la cartiere supraaglomerate și la o densitate mare a clădirilor. Apropierea dintre blocuri și construirea de noi imobile în spații deja limitate a contribuit la îngustarea arterelor de circulație și la lipsa spațiilor verzi.
Infrastructura rutieră a orașului, deși modernizată în anumite zone, rămâne insuficientă pentru a gestiona volumul mare de trafic, lipsa centurilor ocolitoare mult promise, rețelele de străzi cu lățimi și capacități limitate sunt doar câteva dintre provocările cu care se confruntă orașul.
O altă cauză a aglomerației este dezvoltarea rezidențială în zona periurbană, care a adus o creștere a numărului de navetiști, satele și comunele învecinate, transformate în suburbii, sunt locuite de mii de persoane care fac naveta zilnic în oraș, aglomerând și mai mult străzile și arterele principale, acest fenomen a dus la creșterea numărului de mașini personale, traficul auto devenind sufocant în multe momente ale zilei.
Urbanismul modern trebuie să abordeze provocările legate de aglomerație printr-o planificare sustenabilă și integrată. Clujul are fără doar și poate nevoie de o abordare strategică care să includă extinderea rețelelor de transport public, dezvoltarea de parcări subterane și supraterane, park and ride cât și soluții de mobilitate alternativă, cum ar fi extinderea benzilor dedicate pentru biciclete și inter conectarea lor cât și benzi dedicate pentruvehiculele electrice. Pe termen lung, prioritizarea proiectelor de regenerare urbană și integrarea spațiilor verzi în planificarea urbană ar putea contribui la o gestionare mai eficientă a spațiului și la o îmbunătățire clară a calității vieții locuitorilor.
Din nefericire aglomerația din Cluj-Napoca reflectă atât succesul orașului ca pol economic și cultural, cât și provocările aduse de creșterea rapidă și urbanizarea necontrolată, ajustările urbanistice și implementarea unor politici sustenabile sunt esențiale pentru a transforma orașul într-un spațiu mai puțin aglomerat și mai prietenos cu locuitorii săi.
Disclaimer: News Cluj nu are contracte de publicitate cu nici un partid politic sau agenție guvernamentală direct sau sub forma unor campanii de informare. News Cluj consideră că aceste sume nu sunt nimic altceva decât un ajutor mascat care distorsionează piața media.News Cluj acceptă contracte cu partidele politice doar în perioada campaniilor electorale. Publicitatea electorală marcată ca atare fiind normală pe perioada alegerilor.
#presacurata
Precizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Despre Mihai Curteanu
Este absolvent de drept, antreprenor,specialist în dreptul și economia dezvoltării durabile, pasionat de urbanism și de provocările dezvoltării metropolitane. Ideologic îmbrățișează valorile conservatoare și creștine.