
Cartierul Mănăștur din Cluj-Napoca în anii ’80 era o emblemă a urbanizării masive și a politicii de sistematizare promovată de regimul comunist. Transformat într-un timp relativ scurt dintr-o zonă cu caracter semi-rural într-un conglomerat urban dens, Mănășturul a devenit cel mai mare cartier al orașului și, la acea vreme, unul dintre cele mai populate din România.
De la sat la cartier urban.

Sursa foto Google
Până în anii ’60, Mănășturul era un sat cu rădăcini istorice adânci, cunoscut pentru vechea mănăstire benedictină care i-a dat numele. Odată cu extinderea urbană a Clujului, regimul comunist a decis demolarea aproape completă a zonei vechi și construirea unui cartier rezidențial care să găzduiască forța de muncă tot mai numeroasă adusă pentru industrializarea accelerată a orașului.
Arhitectura comunistă.

Sursa foto Google
Cartierul a fost ridicat rapid, într-un stil tipic epocii: blocuri de 4, 8 sau 10 etaje, gri, austere, cu spații comune minime și apartamente standardizate. Nu exista o preocupare pentru estetică, ci pentru eficiență și densitate. În ciuda acestor condiții, locuințele din Mănăștur erau considerate un progres pentru cei care veneau din mediul rural sau din zonele centrale supraaglomerate ale orașului.
Viața de zi cu zi
În anii ’80, viața în Mănăștur era marcată de lipsuri, dar și de un puternic sentiment de comunitate. Oamenii stăteau la cozi lungi la alimentare, făceau schimb de produse pe sub mână și își păzeau locul de parcare improvizat cu sticle sau scaune. În ciuda penuriei, viața socială era activă. Curțile interioare ale blocurilor deveneau locuri de joacă pentru copii și locuri de socializare pentru adulți.
Terenurile de fotbal dintre blocuri, grădinile improvizate și spațiile verzi între clădiri erau folosite intens, în lipsa unor infrastructuri moderne. Televizorul era o raritate, iar radioul, un mijloc important de informare. Seara, lumina slabă a becurilor de pe holurile blocurilor și mirosul de gătit care se răspândea pe scări erau parte din cotidian.

Sursa foto Google
Transport și infrastructură
Mănășturul era legat de restul orașului printr-o rețea de troleibuze și autobuze aglomerate. Stațiile de la Big sau Minerva deveniseră repere importante, iar piața agroalimentară era plină de viață, mai ales în weekend. Infrastructura era adesea depășită de numărul de locuitori, dar oamenii învățaseră să se descurce.
Un cartier plin de contrast
Pe de o parte, Mănășturul era un simbol al suprapopulării, al construcției în forță și al uniformizării vieții urbane. Pe de altă parte, era un loc în care oamenii și-au clădit amintiri, au crescut familii și au creat un spirit de cartier aparte – unul în care solidaritatea era esențială pentru a face față provocărilor cotidiene.

Surse foto Google
Astăzi, Mănășturul păstrează urmele trecutului său comunist, dar și energia și diversitatea unei comunități care a crescut în mijlocul transformărilor istorice. Cartierul rămâne un martor tăcut al unei epoci intense, grele, dar pline de povești.