Inspectoratul Școlar Cluj a investit 2.500 de euro într-un aparat destinat scanării palmelor elevilor, cu scopul de a le oferi informații despre meseriile potrivite. Potrivit reprezentanților ISJ, acest sistem inovator permite realizarea profilului vocațional într-un mod diferit față de metodele tradiționale, precum chestionarele interpretate de psihologi. Deși s-a subliniat că testarea și consilierea psihologică tradițională vor fi încă utilizate, iar noul aparat va fi doar un complement, această informație a stârnit controverse și discuții aprinse.
Activiștii civici din Cluj-Napoca, împreună cu cadrele universitare, consideră că prezentarea acestui aparat este o invenție lipsită de temei.
“Nu știu ce mă intrigă mai mult: faptul că un inspectorat școlar a organizat o conferință de presă pentru a prezenta ‘aparatul de 2500 de euro care îți citește palma și te orientează în carieră’, sau că inventatorul, Dumitru Grigore, este parte a ‘Echipei Tracia Unită care a creat cel mai performant program de scanare a profilului psihologic pe ADN-ul ființei umane'”, a scris Dan Boabes pe grupul Clujul Civic.
Dispozitivul se bazează pe sistemul MindMi, creat de fizicianul român Dumitru Grigore, specialist în cibernetica sistemelor vii și membru al Comisiei de Cibernetică a Academiei Române, deținând multiple brevete de invenție, inclusiv pentru MindMi. Mai mult de 100 de elevi de clasa a XI-a din Cluj vor participa la un proiect-pilot care presupune scanarea mâinilor cu un dispozitiv dedicat pentru a identifica abilitățile native legate de carierele viitoare, conform anunțului făcut într-o conferință de presă de Inspectoratul Școlar Județean Cluj, pe 23 ianuarie. Inspectorul școlar general Marinela Marc a fost prima care a “testat” sistemul, cu menționarea că nu au fost furnizate informații despre omologările psihologice sau funcționale necesare dispozitivului.
“Cititorul de palme” este, de fapt, un “neuro-stimulator”, conform reprezentantului companiei producătoare care a declarat la conferință. Funcționarea dispozitivului implică ca persoanele să-și plaseze palmele pentru a fi supuse unor impulsuri electrice de voltaj foarte mic, stimulând astfel creierul. Creierul răspunde, iar în acel moment, scanner-ul intră în modul de colectare a datelor.
Mai târziu, în data de 25 ianuarie, Inspectoratul Școlar Județean Cluj anunță pe pagina sa de Facebook că nu va susține proiectul Lions pentru evaluarea competențelor elevilor cu ajutorul aparatului de citit palma.
În lumina informațiilor circulate în spațiul public cu privire la prezentarea Proiectului pilot de orientare vocațională „ÎNCOTRO? EU” în cadrul unei Conferințe de presă din 23 ianuarie 2024, conducerea Inspectoratului Școlar Județean Cluj face cunoscut faptul că această inițiativă nu va fi susținută la nivelul unităților de învățământ preuniversitar din județul Cluj până când toate aspectele referitoare la eficacitatea și relevanța rapoartelor generate vor fi clarificate. ISJ Cluj asigură părinții și opinia publică că școala clujeană rămâne un mediu protejat, utilizând metode și instrumente ale căror eficacitate și utilitate nu pun în pericol sănătatea fizică și mentală a elevilor.
Sursa foto Google