În timp ce un șofer de camion călătorește prin Bulgaria către România, aproape de frontieră este redirecționat către o parcare cu plată. Această practică controversată a fost raportată de ani de zile la punctele de trecere a frontierei bulgare. Întrebarea este ce se întâmplă cu această situație acum că Bulgaria a devenit membră cu drepturi depline a spațiului Schengen, la fel ca România, începând cu 1 ianuarie 2025.
Problema redirecționării către parcări private
Șoferii de camioane au continuat să fie deturnați către parcări cu plată chiar și după eliminarea controalelor obligatorii la frontieră. La Ruse, televiziunea bulgară Nova TV a difuzat pe 3 ianuarie un reportaj care arată cum camioanele sunt oprite înainte de graniță și li se cere să prezinte un număr dintr-o așa-zisă „coadă virtuală”. Acest număr este eliberat în parcări private, iar persoanele care opresc vehiculele sunt angajați ai companiilor care administrează aceste parcări.
Deși teoretic numărul din „coada virtuală” este gratuit, șoferii sunt nevoiți să plătească pentru utilizarea parcării: 15 leva pentru transportatorii bulgari și 25 de euro pentru cei străini. Practica nu este limitată la Ruse, ci apare și la alte puncte de frontieră.
Schengen și controalele la frontieră
Deși controalele obligatorii au fost eliminate, există inspecții aleatorii, care afectează doar 5-10% din traficul de tranzit, în principal camioane din afara UE. Totuși, șoferii sunt forțați să utilizeze parcările private.
Autoritățile locale din Ruse au declarat că „coada virtuală” va fi activată doar în condiții de trafic intens. În absența unei cozi, camioanele ar trebui să poată traversa fără înregistrare în sistemul de parcare. Cu toate acestea, renovările programate pentru Podul peste Dunăre ar putea genera blocaje și reactivarea sistemului.
Practici controversate și legături suspecte
Investigații anterioare au scos la iveală legături între companiile care gestionează parcările și persoane influente din mediul de afaceri sau administrație. Parcarea din Ruse este deținută de compania „Tir Parking Ruse”, care face profit din activitatea sa pe teren municipal. 40% din companie este deținută de Anelia Lazarova, iar restul de 60% de două firme asociate lui Emil Herssev, fost subguvernator al Băncii Naționale Bulgare.
Alte investigații, precum cele ale BIRD, au arătat că practicile similare sunt întâlnite și la punctele de frontieră Căpitan Andreevo și Lesovo. În trecut, aceste activități au fost legate de persoane implicate în afaceri suspecte sau crimă organizată.
Reacția autorităților
Deși autoritățile au efectuat inspecții, rezultatele acestora au fost vagi, recomandând doar „gestionarea cuprinzătoare a frontierelor”. În continuare, șoferii și transportatorii semnalează abuzurile și cer soluții clare pentru eliminarea acestor practici.
Astfel, deși Bulgaria și România sunt acum parte din Schengen, problemele vechi legate de corupție și gestionarea defectuoasă a frontierelor continuă să afecteze șoferii și să aducă profit unor entități private controversate.
Disclaimer: News Cluj nu are contracte de publicitate cu nici un partid politic sau agenție guvernamentală direct sau sub forma unor campanii de informare. News Cluj consideră că aceste sume nu sunt nimic altceva decât un ajutor mascat care distorsionează piața media.News Cluj acceptă contracte cu partidele politice doar în perioadaPrecizare: Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice. Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal. campaniilor electorale. Publicitatea electorală marcată ca atare fiind normală pe perioada alegerilor.
#presacurata