Compania de asigurări Euroins a intrat în insolvență, cu destinație aproape clară – faliment. I s-a retras de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) autorizația de a mai emite polițe de asigurare. O decizie corectă, previzibilă.
Problema este însă cu „piața”. De fapt… nu e o piață în adevăratul sens al cuvântului. O piață devenită și mai puțin concurențială prin falimente succesive, o piață la cheremul unor companii lăsate să crească mult prea mult, fără ca cineva să îndrăznească să spună sau să facă ceva. Consiliul Concurenței a tăcut mâlc ani buni pe subiect. În plus de aceste falimente, „piața” românească a asigurărilor auto are probleme structurale mari, care s-au agravat în ultimii ani: număr mare de accidente cu pagube mari în spate față de terți, infrastructură rutieră precară și prost întreținută, parc auto foarte învechit (vârsta medie este 17 ani), starea tehnică precară a mașinilor în circulație (RAR spune că peste 50% din mașini au probleme tehnice grave), comportamentul anapoda al service-urilor și al celor care solicită despăgubiri pentru orice zgârietură, numărul imens de mașini din trafic, sistemul de justiție… Din păcate, la aceste probleme structurale nu mai putem avea de mult timp decât soluții disperate.
Prima măsură pe care aș lua-o ar fi de limitare a cotei de piață, la maxim 10% – 15% pentru jucătorii din piață. Fiind vorba de un risc specific (răspunderea față de terți) și de caracterul obligatoriu al acestor polițe de asigurare.
A doua măsură ar fi căutarea de către ASF, în calitate de administrator al acestei companii în insolvență, a unor finanțatori europeni (bănci de investiții, fonduri de investiții) sau globali care să capitalizeze și să preia rapid aceste companii. Pentru evitarea falimentului.
A treia măsură ar fi modificarea de urgență a legislației cu privire la Pilonul 2 de pensii și înlocuirea condiției de a investi în titluri de stat cu cea de a investi în companii de asigurări, care au în portofoliu aceste asigurări obligatorii (auto, locuințe).
A patra măsură ar fi demararea de urgență de către ASF a unei ample acțiuni de recrutare de asiguratori internaționali de prim rang care să vină în România. Trebuie rapid înțelese și corectate de către ASF toate barierele de intrare invocate de către acești asiguratori, pentru ca piața să devină, dintr-una complet eșuată în acest moment, o piață concurențială și funcțională.
Mai sunt și alte măsuri… Exclus în acest moment plafonarea RCA, care ar pune la pământ și ceilalți 3-4 jucători care au mai rămas și care acum trebuie să găsească resursele pentru a prelua o cotă de piață imensă, rămasă în aer de la acești jucători neserioși.
Până atunci, este foarte probabil ca prețul RCA să crească de la nivelul actual de 1000 – 1200 lei / contract, spre 1500 – 1700 lei / contract. E un exemplu bun pentru a ilustra de ce la noi inflația e mereu mai mare și durează mai mult ca la alții…