În ultima vreme, clipuri cu mii de mașini abandonate pe câmpurile din jurul unor orașe chineze au devenit virale online. Mulți credeau că aceste vehicule sunt nefuncționale, dar realitatea din spatele situației este diferită. Multe dintre aceste mașini abandonate făceau parte din flotele de ride-sharing sau car-sharing și au aparținut unor companii care nu mai sunt active în China. Printre aceste vehicule se numără Neta V sau BAIC BJEV EC3, mașini electrice folosite exclusiv pentru aceste servicii. Cu toate acestea, există și mașini electrice complet distruse, lăsate să ruginească printre ierburi și gunoaie. Echipa Inside China Auto, un canal de YouTube specializat în industria auto din China, a investigat situația pe teren.
Sursa foto Google
Guvernul chinez a susținut masiv piața mașinilor electrice cu ajutorul subvențiilor, conducând la o creștere spectaculoasă a industriei. China domină acum producția globală de mașini electrice și hibride plug-in, fabricând aproximativ 6 milioane de astfel de vehicule anul trecut, ceea ce reprezintă aproape o treime din vânzările globale de mașini noi. Țara deține 60% din totalul vehiculelor electrice din lume și are cea mai dezvoltată infrastructură de încărcare a vehiculelor electrice din lume, în parte susținută de guvern.
Sursa foto Google
Cu toate acestea, dezvoltarea rapidă a acestei industrii a avut consecințe negative. Multe dintre companiile de ride-hailing care au investit în mașini electrice au dat faliment. De asemenea, numărul producătorilor chinezi de mașini electrice a scăzut de la aproximativ 500 în 2019 la aproximativ 100 în prezent. Uniunea Europeană urmărește îndeaproape această evoluție și încearcă să învețe din experiența chineză și să ofere lecții propriilor sale industrii auto.
Ursula von der Leyen, preşedinta Comisiei Europene, a anunțat recent că se desfășoară o anchetă privind subvențiile guvernamentale acordate de China pentru mașinile electrice, cu scopul de a proteja industria europeană de “prețurile artificial scăzute”. Von der Leyen a atras atenția că piața globală este inundată cu mașini electrice chinezești ieftine, a căror preț este menținut artificial scăzut prin subvenții masive din partea guvernului chinez. Ea a subliniat importanța protejării concurenței corecte și a luptei împotriva practicilor neloiale.
Totuși, von der Leyen a menționat și importanța menținerii dialogului și cooperării cu China în anumite domenii, subliniind că abordarea ar trebui să vizeze reducerea riscurilor, nu decuplarea totală. Aceasta a evidențiat că există subiecte de cooperare și dialog necesar, iar acest aspect va fi abordat în summitul UE-China din acest an.